© Antropark 2006, Ilustrations © Libor Balák, Persona - odhalená tvář pravěku

               wpe1.jpg (7849 bytes)wpe2.jpg (7334 bytes)

                 PŘÍLOHY – PŘEHLEDY

Prostorové a časové zařazení gravettienu a dalších mladopaleolitických evropských kultur (civilizací, technokomplexů) v kontextu předchozích přechodných kultur a následných pozdějších mladopaleolitických kultur  (základní členění převzato podle Svobody (Svoboda 1999)

(Neoznačení tvůrce kultury znamená, že patří k modernímu současnému člověku Homo sapiens sapiens)

Přechodné kultury (s datacemi mezi 40- 35 000 roky):

Szeletien-Maďarsko, Morava, Slezsko, Balkán(?), Čechy(?) a jižní Německo(?) /teoreticky by mohl být tvůrcem této kultury neandrtálec/

Bohunicien-Morava, Slezsko a Čechy /teoreticky by mohly být tvůrcem této kultury jak sapienti tak neandrtálci/

Uluzzien-Itálie /tvůrce této kultury byl pravděpodobně neandrtálec/

Chatelperronien-Francie, Itálie a Španělsko /tvůrce této kultury byl neandrtálec/

Jarzmanowicien-jižní Polsko / tvůrce kultury není znám/

Aurignacien (?)-Španělsko(?), Bulharsko(?)

 

Nejstarší fáze mladého paleolitu (s datacemi od 35-30 000 roky):

Kostěnkovsko-strelecká kultura-východní Evropa

Chatelperronien-Francie, Itálie a Španělsko /tvůrce této kultury byl neandrtálec/

Aurignacien (téměř úplně celá Evropa)

Olševien (místní varianta aurignacienu)

Kremsien (místní varianta aurignacienu)

Pomoravský (mýškovický) typ (místní varianta aurignacienu)

 

Střední fáze mladého paleolitu (s datacemi od 30-20 000 roky):

Aurignacien-postaurignacien (epiaurignacien)  (30-23 000(?) roky) střední část Moravy,

           lokality vázané na otevřené krajiny

Gravettien – téměř úplně celá Evropa (další podrobnější dělení gravettienu ve v následné

           tabulce ,,Kulturní oblasti gravettienu“)

 

Nejmladší fáze mladého paleolitu (s datacemi 20-11 000 roky): 

Středoevropský epigravettien-Ukrajina, Maďarsko a Rakousko

Středomořský epigravettien-Itálie, Balkán a jižní Francie

Východoevropský epigravettien- východní Evropa

Kostěnkovsko-avdějevská kultura-Rusko

Maltsko-bureťská kultura - Centrální Sibiř

Solutrén-Španělsko, Portugalsko a jižní část Francie

Mezinská kultura-Ukrajina

Magdalenien-západní a část střední Evropy

Epimagdalenien-Švýcarsko, jižní Čechy a část Moravy,

Hamburgien-Německo a Polsko

 

Pozdní fáze mladého paleolitu a mezolit (s datacemi 11 000 -10 000/pro mezolit až 6000 roky):

Natúfien-východní středomoří

Capsien-severní pobřeží Afriky

Azilien-převážně západní Evropa a část střední Evropy

Creswellien-Britské ostrovy

Skupina Federmesser-severní Německo a Polsko

Tišnovien-Morava

Ahrensburgien-severní Německo a Belgie

Lingby-Dánsko a severní Německo

Swiderien-Polsko, západní Bělorusko a Pobaltí

 

 

Kulturní oblasti gravettienu:

Evropa

Západoevropský gravettien           (30-20 000let)

Starší pavlovien                             (30-27 000let)

Vrcholný pavlovien                       (27-23 000let)

Wilendorf-kostěnkien                    (23-20 000let)

Kostěnkovsko-avdějevská kultura (22-16 000let)

Kostěnkovsko-strelecká kultura    (30-24 000let)

Avdějevsko-strelecká kultura        (24-25 500let)

Středomořský gravettien                (30-20 000let)

Italský gravettien                            (30-20 000let)

Italský postgravettien                     (20-18 000let)

Postgravettien                                 (20-18 000let)

          

Asie

Maltsko-bureťská kultura               (14 900 -14 600 let)

 

Lokality popisovaných hrobů:

Barma Grande, chlapecký hrob (Severní Itálie)

Brno II, šamanský hrob (Morava)

Dolní Věstonice, hrob ženy (Morava)

Dolní věstonice, trojhrob (Morava)

Grimaldi, hrob mladíka a ženy (Severní Itálie)

Malta, chlapecký hrob (Centrální Sibiř)

Pavlov, hrob muže na boku uvnitř obydlí (Morava)

Předmostí (Přerov), největší mladopaleolitický hrob (Morava)

Sungir, hrob muže (Rusko)

Sungir, dvojhrob dětí (Rusko)

 

Lokality popisovaných sošek:

Avdějevo (Ukrajina)

Brasempoy (Francie)

Brno (jih centrální Moravy)

Bureť (centrální Sibiř)

Dolní Věstonice (jižní Morava)

Gagarino (Rusko)

Jeliseviči (Ukrajina)

Laussel (Francie)

Lespugue (Francie)

Kostěnki (Ukrajina)

Malta (centrální Sibiř)

Moravany (západní Slovensko)

Pavlov (jižní Morava)

Parabito (severní Itálie)

Předmostí (sever centrální Moravy)

 (Itálie)

Petřkovice (Ostrava)

Savignana (severní Itálie)

Willendorf (severní Rakousko)

 

Výčet základního lidského chování společné všem kulturám sestaveného v roce 1945  americkým antropologem George P.Murdockem

   Atletické sporty, dávání darů, dekorativní umění, dělba práce, doby jídla, domovská pravidla, eschatologie, etika, etiketa, etnobotanika, folklór, gesta hry, hygiena, chirurgie, jazyk, kalendář, kosmologie, kouzla, kultura obývání, léčení vírou, lékařství, manželství, náboženský rituál, námluvy, návštěvy, obchod, osobní jména, označení příbuzenských vztahů, pohostinnost, pohřební obřady, pojmy pro duši, poporodní péče, populační politika, porodnictví, potravní tabu, pověry, pozdravy, pozorování počasí, pracovní kooperace, pravidla dělení, příbuzenské skupiny, rituál pohlavního dospívání, rodinné hodování, rozdělávání ohně, rozdílnost společenského postavení, sexuální omezení, smírné oběti nadpřirozeným bytostem, společenská organizace, štěstí, tabu incestu, tanec, tkaní, trestní sankce, účesy, vaření, věštění, vláda, vlastnická práva, výchova, výchova k čistotě, výklad snů, zákon, zdobení těla, zhotovování nástrojů, zvyky v těhotenství, žertování.

 

 

Práce speciálně pojednávala o následujících oblastech z Murdockova výčtu lidského chování pro některé kultury střední fázi mladého paleolitu.

   Dekorativní umění, etiketa, folklór, hygiena, kultura obývání, tkaní, účesy, výchova k čistotě, pohřební rituály, rozdílnost společenského postavení, společenská organizace, tabu, zdobení těla, zhotovování nástrojů.

 

 

Některé základní psychické mechanismy negativně ovlivňující nebo i zcela blokující racionální úsudek při hodnocení schopností paleoetnik (78 položek) (Seřazeno abecedně)

Asociace

Autosugesce

Dožadování se stálého opakování již známého symbolu-příběhu (archetypu)

Efekt nástřelu pevného bodu (nevhodným označením, svévolným symbolem)

Heuristické myšlení

Hierarchický tlak

Individuální informační filtr

Jev (syndrom) Pygmalion

Klam

Konvenční tlak

Kulturní zastínění

Nalhávání si (vyrovnávání se s rozporem)

Naplnění archetypu

Nebezpečí z předem daného stereotypního zařazení

Nedodržení kritického hodnocení

Nekritické připsání vyhraněných rolí pod vlivem okolí

Nekritické držení se dílčího výsledku v bádání

Nevhodné heslo (symbol, obraz), které aktivuje paměťovou síť s konvenčními (společensko-mytologickými) informacemi

Novodobá mytologie

Ovlivnění okolím

Odlidštění (dehumanizace)

Odlišné vnímání

Paralyzace pomocného chování

Paralyzace odlišných a kritických myšlenek

Paralyzace empatie

Posunuté a úchylné posuzování žen, dětí, sexuálního chování, rodinných vztahů a agrese pod tlakem v přelidněném prostředí

Potlačení nevhodných vzpomínek (zvláště těch dat, která by ohrožovala společensky přijatelnou a zažitou představu)

Potlačení (vytěsnění) nevhodných informací

Poslouchání příkazů

Potlačení empatie

Pověření (vytvoření přímé sociální vazby s úkolem hlídat nějaký názor, šířit nějaký názor)

Poruchy empatie

Persona primitiva

Projekce stínu (persony) (vícenásobná projekce)

Připsání schopností a vlastností na základě některých rysů podoby obličeje

Radost (libost) z odhalení (v rámci mechanismu vězeň věznitel)

Radost (libost) z potlačení ,,vzpoury“(v rámci mechanismu vězeň-věznitel)

Rezignace

Sebeklam

Snaha potvrdit své vlastní předpoklady

Spojení – trvání na konvenční představě s pozitivní odezvou (zkušenost získaná ze školy)

Skupinový tlak

Sociální podmínky

Sociálně obecně přijímané očekávání

Síla vlivu okolí

Symbolické (zkratkovité a povrchní) hodnocení

Syndrom chlapáka

Svévolná diskriminace (efekt modrookého)

Subjektivní obraz světa – vlastní realita

Sugesce

Stín (persony) (jednoduchá projekce)

Strach (z porušení konvence, z mechanismu vyšinutí atd.)

Střet kultur

Tlak nevědomí

Tlak podvědomí

Tlak extrémní situace

Tlak znovuprožívaných emočních prožitků (provázejících původní konvenční představy)

Traumatický vtisk ze špatně dochovaného archeologického materiálu

Trvalý vliv nástřelu pevného bodu

Uváznutí (v konvenčním přístupu)

Uváznutí v archetypu

Úzkost paralyzující

Vliv mylně přehnaného obrazu (podávaného společností)

Vliv mylně přehnaného obrazu (podávaného autoritou)

Vliv osobních traumatických prožitků

Vtisk

Vyrovnání se s představou smrti na základě zkušenosti spojené s představou o pralidech 

Vyšinutí zapříčiněné odlišností

Vznik falešných vzpomínek

Vztah vězeň-věznitel (vězeňský experiment)

Začlenění povrchních představ do vědomého i nevědomého Já (do komplexu osobnosti)

Základní přisuzovací chyba

Zařazování nových informací do zažitých schémat

Závěr z věcí, které se jeví jako očividné

Změna informačního filtru

Ztráta soucitu okolí

Ztráta schopnosti navzájem porovnávat určité související oblasti 

Některé základní psychické mechanismy negativně ovlivňující nebo i zcela blokující racionální úsudek při hodnocení schopností paleoetnik (78 položek) (řazeno podle společných znaků)

Sociální psychologie

Mechanismy odvozené od skupinového tlaku

Konvenční tlak

Klam

Nekritické připsání vyhraněných rolí pod vlivem okolí

Ovlivnění okolím

Paralyzace pomocného chování

Posunuté a úchylné posuzování žen, dětí, sexuálního chování, rodinných vztahů a agrese pod tlakem v přelidněném prostředí

Potlačení nevhodných vzpomínek (zvláště těch dat, která by ohrožovala společensky       přijatelnou a zažitou představu)

Sebeklam

Skupinový tlak

Sociálně obecně přijímané očekávání

Síla vlivu okolí

Strach (z porušení konvence, z mechanismu vyšinutí atd.)

Střet kultur

Vliv mylně přehnaného obrazu (podávaného společností)

Ztráta soucitu okolí

Mechanismy odvozené od hierarchického tlaku

Hierarchický tlak

Klam

Radost (libost) z odhalení (v rámci mechanismu vězeň věznitel)

Radost (libost) z potlačení ,,vzpoury“(v rámci mechanismu vězeň-věznitel)

Sebeklam

Sociální podmínky

Svévolná diskriminace (efekt modrookého)

Vliv mylně přehnaného obrazu (podávaného autoritou)

Vztah vězeň-věznitel (vězeňský experiment)

Jiné sociální moduly (programy) chování

Jev (syndrom) Pygmalion

Pověření (vytvoření přímé sociální vazby s úkolem hlídat nějaký názor, šířit nějaký názor)

Naučené chování

Kulturní zastínění

Nebezpečí z předem daného stereotypního zařazení

Nevhodné heslo (symbol, obraz), které aktivuje paměťovou síť s konvenčními (společensko-mytologickými) informacemi

Paralyzace (vyloučení) odlišných a kritických myšlenek

Poslouchání příkazů

Potlačení empatie

Poruchy

Poruchy empatie  

Individuální psychologie

Naučené chování

Persona primitiva

Spojení – trvání na konvenční představě s pozitivní odezvou (zkušenost získaná ze školy)

 

Schémata (moduly-programy) chování

Asociace

Dožadování se stálého opakování již známého symbolu-příběhu (archetypu)

Efekt nástřelu pevného bodu (nevhodným označením, svévolným symbolem)

Heuristické myšlení

Nalhávání si (vyrovnávání se s rozporem)

Naplnění archetypu

Novodobá mytologie

Odlidštění (dehumanizace)

Paralyzace empatie

Projekce stínu (persony) (vícenásobná projekce)

Připsání schopností a vlastností na základě některých rysů podoby obličeje

Symbolické (zkratkovité a povrchní) hodnocení

Syndrom chlapáka

Stín (persony) (jednoduchá projekce)

Vyrovnání se s představou smrti na základě zkušenosti spojené s představou o pralidech  Vyšinutí zapříčiněné odlišností

Základní přisuzovací chyba

Zařazování nových informací do zažitých schémat

Závěr z věcí, které se jeví jako očividné

 

Mechanismy vyvolané funkčními změnami vědomí

Autosugesce

Trvalý vliv nástřelu pevného bodu

Potlačení (vytěsnění) nevhodných informací

Sugesce

Tlak nevědomí

Tlak podvědomí

Tlak extrémní situace

Tlak znovuprožívaných emočních prožitků (provázejících původní konvenční představy)

Traumatický vtisk ze špatně dochovaného archeologického materiálu

Vliv osobních traumatických prožitků

Vtisk

Vznik falešných vzpomínek

Začlenění povrchních představ do vědomého i nevědomého Já (do komplexu osobnosti)

Osobnostní charakteristiky

Individuální informační filtr

Odlišné vnímání

Subjektivní obraz světa – vlastní realita

Změna informačního filtru

Stav okamžitého individuálního projevu

Nedodržení kritického hodnocení

Nekritické držení se dílčího výsledku v bádání

Rezignace

Snaha potvrdit své vlastní předpoklady

Uváznutí (v konvenčním přístupu)

Uváznutí v archetypu

Úzkost paralyzující

Ztráta schopnosti navzájem porovnávat určité související oblasti

Některé možnosti postupu proti základním negativním psychickým mechanismům, které ovlivňují nebo i zcela blokují racionální úsudek při hodnocení schopností paleoetnik

Sociální psychologie

Mechanismy odvozené od skupinového tlaku

Vytváření malých pracovních skupinek specialistů (podle psychologie organizace)

Využití určitých materiálů a postupů k informovanosti odborníků ve skupině (využití 

     skupinového tlaku)

Dovolávání se výsledků specializovaných skupinek vědců na veřejnosti

Násobení (množství) nové podoby obrazů dávného člověka v společnosti.  

 

Mechanismy odvozené od hierarchického tlaku

Využití informací vědců, kteří jsou uznávanými autoritami, působí v prestižních institucích

Využití obecně známých autorit (celbrit) k šíření informací a propagace

Zabezpečení předávání objektivních informací ve školství a v muzejnictví v rámci hierarchie)

 

Jiné sociální moduly (programy) chování

Věnovat se zpracovávání materiálů kolem dávných dětí, jako určité umělé skupiny

Pověření-zaúkolování (vytvoření přímé sociální vazby s úkolem hlídat nějaký názor, šířit

     nějaký názor)

 

Naučené chování

Využití těch znalostí, které už lidé mají a na kterých trvají (především z jiných oblastí).

Je třeba místo dosavadního obrazu paleolitu nabídnout komplexnější mnemotechnicky

       propracovaný materiál

Vytváření nového místa v paměťové síti –nová hesla nové symboly a hesla (nová mytologie)

Naučit lidi, že se mohou právě díky novému systému ptát a přemýšlet nad minulostí

Využít mechanismu příkazů a dát ze strany vědecké instituce ,,příkaz“ ke změně méně      

       vědeckým institucím

 

 

Individuální psychologie

Naučené chování

Naučit ostatní několika málo způsobům, jak si mohou sami dovodit vizáž dávných lidí

Spojení – trvání na nové představě pozitivní odezvou z akademické strany

Pseudovědecké práce kritizovat v médiích, nejlépe navést média (naučit redaktory určitému postupu), aby si sama (média) zpracovala daný materiál.

 

Schémata (moduly-programy) chování

Asociace, využít některé pozitivní asociace (především materiály kolem dávných dětí,       atraktivních objektů a subjektů)

Použít stálého opakování symbolu-příběhu (archetypu) až se stane známým (stane se součástí tologie)

Používat takovou terminologii, která má nástřel mířící správným směrem

Uplatňovat logické myšlení, nejlépe na modulu odhalování podvodů

Naplnění archetypu

Vědomé konstruování novodobé mytologie

Probouzení empatie k paleoetnikům (dětem, ženám)

Podtržení některých rysů podoby obličeje u paleoetnik tak aby se využilo podvědomého automatického připsání (,,souvisejících“) schopností a vlastností chování 

V portrétech a postavách a v gestech využít spouštěcí schémata (symboly)

Využití hledání vzorů, silných a úspěšných společností, kultur a civilizací, mužů, chlapců apod.

Použít takové symboliky, která otevírá kritické uvažování

Povzbuzení využitím otevření empatie

Využít symbolu chlapáka k ztotožnění se mezi dnešními muži a dávnými lovci

Stín (persony) převést do jiné uměle vytvořené oblasti (nazpátek do čerta,)

Vyrovnání se s představou smrti programově a to mimo paleolit

Seznamování veřejnosti s mechanismem vyšinutí zapříčiněného odlišností

Zařazování nových informací do nových schémat

Učit veřejnost kritickému hodnocení

 

Mechanismy vyvolané funkčními změnami vědomí

Využití různých forem pasivní nebo aktivní autosugesce

Obejití nevhodných informací a impulzů pomocí jiných kritických informací na základě sugesce (sugestivní rekonstrukce) nebo emoce (emotivní rekonstrukce)

Tlak podvědomí při opakovaném prohlížení určitých nových rekonstrukčních metamorfóz

Vyrovnávání se s traumatickým vtiskem ze špatně dochovaného archeologického materiálu terapeutickými cvičeními

Vytváření nového vtisku, předběhnutí vlivu první pseudorekonstrukce 

Využití mechanismu vzniku pozitivních falešných vzpomínek sugestivní a emotivní cestou

Vytváření rekonstrukcí na principu spouštěcích schémat (symbolů)

 

Osobnostní charakteristiky

Využití stávajícího individuálního informačního filtru

Odlišné vnímání obejít řadou cest k šíření nových informací

Subjektivní obraz světa – vlastní realita, vytvořit k stávajícím informacím nový ucelený  ,,tajný“ blok informací, kteří ,,si“ zpracovávají jen ti nejšpičkovější vědci ,, jen sami pro sebe“

Snaha o změnu negativního informačního filtru

 

Stav okamžitého individuálního projevu

Vedení k trpělivosti u dodržování zásad kritického hodnocení

Uvědomování si omezeného významu dílčích výsledku v bádání

Uplatňování terapie proti rezignaci

Snaha o uvolnění přílišného napětí v tvůrčím prostředí vědy

Motivování k novým a novým kritickým a odborným přístupům

Hledání nových archetypů

Eliminace úzkostného prostředí

Podpora rozvoje schopnosti navzájem porovnávat určité související oblasti

© Antropark 2006, Ilustrations © Libor Balák, Persona - odhalená tvář pravěku

^ >